Jätkame mantraid tutvustava looga. Parim seletus mantrale on mõtlemise tööriist, see on mõiste, mis kenasti ühendab endas nende helide peamised eesmärgid. Nii budismis kui hinduismis on mantrate üheks peamiseks eesmärgiks aidata keskendumisel, teadvelolekul ja meditatsioonil. Mantrate kordamine – eriti kui seda teha sanskriti keeles ja õige rütmiga – on omal moel hüpnootiline ja osade inimeste jaoks lausa transilaadne. Ühest küljest aitab mantra meil keskenduda ja olla kohal hetkes. Teisest küljest nihutab see meid muutunud teadvuse seisundisse, kus visualiseerimine ja meditatsioon muutuvad osade inimeste jaoks väga efektiivseks.
Loe loo I osa SIIT.
Mantra kui “mõtlemise tööriist”
Ühe variandina saab seda seletada ka kui “võimaldaja”. Mõte võimaldab tegu. Mantrad võimaldavad (ühel tasandil) mõtteid. Teisel tasandil võib ehk väita, et mantrad muudavad mõtteid, eriti kui praktiseerijal on “negatiivsed” harjumused. Näiteks, kui meil ei ole piisavalt kaastunnet, võiksime lugeda kaastundebuda, Avalokiteshvara mantrat: Om Mani Padme Hum.
Tavaliselt inimesele, kes aktiivselt praktiseerib mantraid, on see mantra, mis automaatselt meelde tuleb Buda-vorm, mis on kõige meeldivam ja praeguses eluetapis kõige rohkem vajaminev. Inimesed, kellele on vaja aktiivset kaitset, siis neile võib see olla Rohelise Tara kiiresti toimiv mantra: Om Tare Tuttare Ture Svaha.
Õpilasele, kes on kimpus eksamitega, siis temal võib meeles mõlkuda Majushri tarkuse mantra: Om Ah Ra Pa Ca Nah Dih (Ca hääldatakse Tza). Tervenemise jaoks tuleb tavaliselt meelde meditsiini Buda mantra: Om Bekhandze Bekhandze Maha Bekhandze Bekhandze Randza Sumudgate Svaha.
Malad ja pühad kirjutatud mantrad aitavad budistidel lugeda mantrate kordamise arvu, mis on vajalik praktikates ja teadveloleku keskendumisel.
Nembutsu- või Buda-teadlikkus
Mantrate üheks peamiseks eesmärgiks on teadlikkus. Nembutsu tähendab otsetõlkes “Budast mõtlema”, mis baseerub iidsel õpetusel: “Olla teadlik Budast ja Buda on teadlik sinust”. See on Buda Püha maa õpetus, aga see kohaldub suurepäraselt ka enamusele mantra õpetusele, jõudes mantra väe südamesse – teadvelolekuni.
Karma seadus: miks mantrad saavad aidata meil terveneda
Budistid ja hindud kasutavad mõlemad mantraid efektiivselt ja usuvad, et mantrate peamine eesmärk on vabastada karmast. Kuna budistlikes uskumustes meie enda seisund (ja tervis) on põhjustatud osaliselt eelmiste tegude halvast karmast (olgu siis selles elus või eelnevas), muutub mantra praktiseerimine tähtsaks abivahendiks tervenemisel ja stressi vähendamisel. Öeldakse, et mantrad aitavad teadliku praktika kaudu vähendada negatiivset karmat ja pühade helide kaudu saab ühenduda “jumalikuga”.
“Mantrate lugemine toimib otse kõikidele karma tüüpidele, aidates üle saada sellest, mille oleme tekitanud tahtmatult või oma rumalusest kas selles või eelmises elus,” kirjutas Thomas Ashely-Farrand oma teoses “Healing Mantras: Using Sound Affirmations for Personal Power, Creativity and Healing”. “Selle protsessi käigus, saame me tervendada erinevaid füüsilisi, emotsionaalseid ja spirituaalseid seisundeid…”
Püha valem, püha kõne
Kui otsida internetist sõna “mantra”, siis leiame väga erinevaid definitsioone. Kõige eksootilisem neist on “pühad valemid” ja neist võib mõelda ka kui pühast kõnest. Sanskriti keel, mis on kõikide keelte ema ja mitmete keelte aluseks, sisaldab endas pühasid seemnesilpe, vastavalt iidsetele traditsioonidele, mis ulatuvad aastatuhandete taha. Teised definitsioonid sisaldavad “palvet või kiidulaulu”, ja kuigi nad on tehniliselt tõesed, siis enamus praktiseerijaid usuvad, et mantra on enamat kui lihtsalt ülistamine.
Mantraid ei saa ka alati tõlkida. Silbid nagu kõige pühamad OM, AH või HUM ei tähenda otseselt midagi, aga neid peetakse pühadeks helideks, millel on tohutu tähendus.
Mantrad on maagia? Mitte niiväga
Vähem meeliülendavad määratlused interneti-otsingus hõlmavad järgmist: müstilised salmid, maagiline valem, võlusõnad, loits. Need määratlused ei sobi aga ülla mantraga, ehkki selles on ka mõni oluline tõde, kuna mantrat omistatakse sageli sisemistele muutustele, välistele muutustele, imetlustele, isegi imedele. Paljud usklikud kirjeldavad mantrat kui transformatsiooni kandjat, mitte kui sõna “loitsu” ega valemit. Mantra seob paljude sõnul meid jumaliku või Budaga (väljapoole või sissepoole) ja töötab meie meelte ümberkujundamisel.
Kasulikum oleks mantrat määratleda valgustatuse, selguse ja räpasuse eemaldamise vahendina, millel võib olla „maagiline efekt”, kui öelda, et mantra on tegelikult maagia. Siiski on tuhandeid ja tuhandeid lugusid imelistest päästmistest tiibetlaste jaoks, kes tihtipeale kasutavat populaarset Tara kümne silbi mantrat: OM Tare Tuttare Ture Svaha.
Mantra on tervenemine
Mantrad on väga efektiivsed praktiseerijatele tervenemisel. Miljonid inimesed loodavad oma tervisliku praktika toetamiseks mantrale. Olgu see siis meele muutuse tõttu – sisemise peaaegu piiritu väe – või jumaliku välise sekkumise tõttu, ei ole mantratele omistatud tervendamise imedele lõppu paista. Meditsiini Buda ja Valge Tara mantratele, eriti kui neid lausuda siiralt ja usuga (kuigi osad õpetajad õpetavad, et mantra töötab ka siis kui usuta), on omistatud mitmeid raviomadusi, vähi taandumist ja elude pikendamist.
Valge Tara’s mantra sanskriti keeles.
Näiteks, eluea ja pälvimuste suurendamiseks, rüvetuste eemaldamiseks ja paranemisele kaasa aitamiseks, kasutatakse Valge Tara mantrat üle maailma miljonite praktiseerijate poolt:
OM Tare Tuttare Ture Mama Ayur Punye Jnana Pushtim Kuru Ye Svaha
Meele fokusseerimiseks on vaja luua teadlikult tingimused, olgu siis lihtsalt mediteerimiseks või tervendamiseks, selleks tuleks mantrat korrata järjepidevalt, tavaliselt madala ja ühtlase tooniga, kusjuures mantra algus algab kohe pärast eelmise retsitatsiooni lõppu. Mantra on peaaegu alati kombineeritud meditatsiooni ja visualiseerimisega, et aidata kaasa selle mõjule meeles ja tervenemisel. Osades õpetustes on ülekanne ja õpetaja juhised kohustuslikud, kuigi osade mantrate puhul – nagu Valge Tara ja Meditsiini Buda puhul- ei ole vaja ülekannet.
Mitmete õpetajate arvates suureneb mantrate mõju, mida rohkem neid retsiteerida. Tavaliselt on miinimum 21 retsitatsiooni, aga tavapäraselt loetakse mediteerimiseks vähemalt 108 korra mantralugemist, mis vastavad:
108le helmele malas, mida lükatakse helmes helme haaval iga mantraga edasi 108le pettekujutlusele (mis on 108 helme üheks aluseks, koos teiste 108ga)
See on aga kõige miinimum. Paljud praktiseerijad mediteerivad tuhandete mantrate saatel iga päev.
Loe loo esimest osa SIIT.
Buddhaweekly.com järgi kokku kirjutanud Piret Maiberg
TIIBETI MANTRARAVI KURSUS Tiibeti jogiini Drukmo Gyaliga on Eestis toimumas 10.-12. aprillil. Kursuse käigus seletatakse mantrate toimet ja kasutamist ning saadakse ka pea 100 salajase (st mitteavaliku) mantra ülekanne. Info leiab SIIT