Osades budistlikes kultuurides õpivad lapsed mantraid lugema enne kui nad õpivad tavakõnet rääkima. Mantraid (pühasid helisid) peetakse tihtipeale kaitsvaks ja ravivaks ning isegi elumuutvaks. Neid kasutavad tavapäraselt budistid ja hindud, aga võib vast väita, et tegelikkuses kasutavad mantraid teisedki kultuurid – eelkõige need, kus esineb palvete lugemist.
Teinekord võib tunduda isegi tobe või rumal aktsepteerida mõtet, et “heli” võib muuta inimese elu. Uuringud ja sajanditepikkune tõendusmaterjal viitavad aga mantrate kindale kasutegurile. Hiina Põllumajadusülikool näiteks uuris mantrate efekti viljale ning see näitas, et viljad, mis puutusid kokku mantrate helidega, nende saagikus suurenes kuni 15%. Lisa selle katse kohta saab lugeda SIIT.
Samuti on teada, et taimed kasvavad paremini teatud heliliste vibratsioonidega.
Muutused tervises on mõistetavamad – vähemalt stressi vähendamine mantra meditatsioonide abil. Ilmselgelt, koos usuga, on arvestatav faktor “usulisel tervenemisel”. Vajrayana ja Mahayana budistlikes traditsioonides on öeldud, et mantrad toimivad ja on efektiivsed isegi siis kui inimene, kes neid loeb, ei usu nendesse. Kuidas saab ratsionaalne inimene tegelikult uskuda, et mantra saab põhjustada paranemist või meid kaitsta ning tuua meile head õnne, olenemata sellest, kas ta on usklik või mitte?
Buda kui arst
Buda õpetas, et tema (buda) on arst, dharma (õpetus) on arstim ja sangha (budistlik kogukond) on põetaja. Mantrad on dharma, mis on justkui destilleeritud käputäieks sõnadeks (vähemalt see on üks vaade mantratele). Just nii nagu silmadega võime vaadata ja imetleda kaunist mõtiskleva Buda kuju ja tunda ennast äkitselt väestatuna, nii on ka Buda kõnel (mantral) samasugune efekt, kasutades aga heli ja vibratsiooni.
Praktilisemal tasemel – ja vahest ka mitte-budistile aktsepteeritavamal viisil – kogu nendele sõnadele keskendumise mõte (ja sellele, mida nad sümboliseerivad), toob meid meid lähemale “õigele käitumisele” meie elus, samal ajal suure tõenäosusega parandades meie karmat (aidates neutraliseerida negatiivset karmat). Negatiivide eemaldamine oma elust, kipub hoopiski positiivsust meie elusituatsioonidesse tooma.
Mõnele pinnale kirjutatud mantrale mediteerimine on samuti väestav praktika. Tiibetis ja osades India ja Nepaali piirkondades võite sattuda Mani-mantra seintele või kividele. Need on austusavaldused Chenrezigile, et meil oleks igapäevaselt omi asju ajades meeles hoida kaastunnet oma südameis.
Heli tervendav jõud
On leitud, et ise tekitatud helid nagu laulmine sünkroniseerivad paremat ja vasakut ajupoolkera. Selline laulmine aitab aju hapnikuga varustada, alandab südamelöögi sagedust, vererõhku ja aitab rahustada ajulaineid. Lisaks on palvete kuulamisel erinevad kasutegurid.
Jonathan Goldman seletab: “Ühest küljest on näha, et mantrate laulmine (nagu Dr Herbet Benson aastaid tagasi jälgis), aitab esile kutsuda rahunemise tunde, mis toob kaasa südametegevuse, ajulainete kui hingamistegevuse rahunemise. Teisest küljest, nagu Dr. David Shananoff-Khalsa usub, aitab mantrate lausumine keelel stimuleerida akupunktuuri meridiaane suu sees ja tänu sellele suureneb kasutegur veelgi.
Dr. Ranjie Singe leidis, et spetsiifiliste mantrate lausumine põhjustas hormoon melatoniini vabanemise ja ta uurib selle olulisust tervenemisprotsessis. Ta on leidnud mitmeid kasutegureid, sh on ta täheldanud kasvajate vähenemist ja unekvaliteedi täiustumist. Ta kirjutab sellest oma raamatus “Powerful Self Healing Techniques (Võimsad enesetervendustehnikad).”
Lihtsalt kuulates Ani Choying Drolma imelist häält kui ta laulab Suure kaastunde mantrat on tervendav hoolimata sellest kas mantra tähendusest saadakse aru või mitte.
Ta selgitas: “Kõik on vibratsioonilises staadiumis ja kui me oleme loomulikus resonantsvibratsioonis, oleme me tervislikus seisundis. Aga kui mõni osa meie kehast hakkab vibreerima vastupidises sageduses, siis energia takerdub ja haigus seab end sisse. Seetõttu, saab mantrate laulmisega kinni jäänud energiat vabastada, ja me võime tulla tagasi oma loomulikku resonantsseisundisse, teostades seega ravi.
Ma olen seda fenomeni teadlikult uurinud mitmel korral erinevatel seminaridel. Me loeme mantrat, et äratada kindlat olemust – näiteks Tara, Tiibeti kaastunde jumalanna – et paremini võtta omaks/kehastada kaastunde energiat. Protsessi ajal ja ka pärast seda olen näinud, et krooniliste terviseprobleemidega inimesed on peale lausumisi küllaltki terved. See on hämmastav!”
Heli sümbolid
Mantraid peetakse tihtipeale heli ikooniks või sümboliks. Samal viisil kui visualiseerime Buda oma kujutluste või visuaalsete sümbolitega, samuti intoneerime mantraid helisignaalide või sümbolitena. Nii visualiseerimine kui ka mantrad aitavad ühest vaatenurgast ühendada end seesmiselt Budaga. Mantras on aga palju rohkem kui ainult sümbolid. Sanskrtiti keeles tuletub sõna “mantra” sõnadest “manas” ja “trai”, milledest esimene tähendab kombineeritud meelt ja teine vabastamist. Otsene mantra definitsioon on “meelt vabastama”. Mõned tõlgivad sõna “trai” ka “kaitsma”, mis teeb mantratest mõnevõrra sünonüümi meele kaitsega.
Mantrad aitavad meid igal pool ja igal ajal
Budistid loevad tihtipeale terve päeva jooksul mantraid – olgu siis tööle sõites, töötades või mängides. Sellisena laiendab see teadvelolekut budistlikust praktikast kogu päeva jooksul, mitte ainult sellel ajal kui me leiame aega mediteerimiseks.
Tema pühadus Zasep Tulku Rinpoche selgitas, miks on oluline selliselt mõelda: “Väga kuulus Lama Skaya Pandita kirjutas, et isegi kui sa sured homme, peaks alustama dharmaga täna.” Miks? Sest sinu meel kandub edasi, see ei sure. Keha sureb, aga meel kandu edasi. Nii, et mida iganes sa õpid selles elus, jääb sinuga koos sinu meelde nagu jäljend. Ei ole vaja mõelda, et “Ma olen juba vana mees ja ootan surma, et ei ole enam mõtet alustada mantrate lugemisega”.
Rinpoche tõi välja, et mantra praktika on täiuslik tänapäeva inimestele, kellel on pidevalt kiire. Ta ise õpetab pidevalt üle-maailma ning räägib iseenda tiheda ajakava näitel: “Ma loen mantraid kui ma olen lennukis. Ma loen mantraid kui ma olen metroos. Ma reisin palju. Ma olen lennukis, joon teed ja loen oma mantraid. Ma teen oma praktika kõigepealt, siis ehk proovin veidi magada.”
Silbi Aum (Om) huvitavaks omaduseks peab Gabriel Axel (U.S. News), et heli võib mõjutada aju ja selgitab: “A, U ja M on helilised häälikud, nende hääldamisel ei kohta kehast väljuv õhk teel eriti takistusi, mantra tekitab heliobjekti, mille hääldamisel kehast väljuv õhk takistustega kokku ei puutu. Füüsikalises mõistes tähendab see seda, et meie objekt on vormitu. Proovige mantrat valjusti kaasa laula, laske õhul voolata läbi ninakanali, liikudes sujuvalt kolme heli vahel. Kui te ei soovi kedagi enda ümber häirida, võite neid helisid ka sosistada hääletult.
A võib tunduda nagu avanemine ning sellel on laiem vibratsiooniline efekt füüsilisele kehale, lähendades teadvelolekut käesolevast hetkest. U-l on piiritlev efekt, kitsendades teadvust peenemateks aistinguteks nagu mõtted ja kujutlused, lähenedes unelaadsele seisundile. Nasaalsem M kõlab nagu mesilase sumisemine, see paneb cranium (kolju?) vibreerima justkui maavärinana, mis ulatub üle orgude ja mägede ees ajukoores, lähenedes sügavale uneta teadvuse seisundile. Traditsiooniliselt on silbil AUM võimekus järk-järgult avada harjutaja pidevalt esinevale vormitule ja ajatule reaalsusele.”
Edasijõudnud praktiseerijad visualiseerivad Tara 10-silbilist mantrat selliselt, et kellaosuti suunas, seemnesilbi TAM ümber on tiibeti silbid, alustades Om’ist.
Enamus mantraid algavad AUM(OM)iga.
Loe artikli II osa SIIT.
Buddhaweekly.com järgi kokku kirjutanud Piret Maiberg
TIIBETI MANTRARAVI KURSUS Tiibeti jogiini Drukmo Gyaliga on Eestis toimumas 10.-12. aprillil. Kursuse käigus seletatakse mantrate toimet ja kasutamist ning saadakse ka pea 100 salajase (st mitteavaliku) mantra ülekanne. Info leiab SIIT